Bieżące informacje

Nowa strona microlife.pl jest już online. Prosimy o informacje i komentarze.
Więcej..


Oprogramowanie WatchBP dla Windows XP, Vista, 7, 8, 8.1 Jest już dostępne. Więcej..


Jak prawidłowo dokonywać pomiarów w domu? Więcej.. 

Najbliższe wydarzenia

Only for Distributors

Bilans wody organizmu

U zdrowego dorosłego człowieka, ilość wody w organizmie jest stała. Wzrost lub spadek wody w organizmie niesie za sobą wzrost lub spadek jej wydalania.

Woda dostaje się do organizmu przez jedzenie i pośrednio przez płyny. Część wody jest produkowana w organizmie podczas procesu metabolizmu ( podczas rozpadu składników odżywczych potrzebnych do wytwarzania energii). Woda jest wydalana z organizmu poprzez oddawanie moczu, a także przez oddychanie (płuca) i pocenie się (skóra). Kał  zawiera stosunkowo śladowe ilości wody (ok. 3-4%).

Poniższy przypadek odnosi się do zdrowego mężczyzny żyjącego w klimacie umiarkowanym.

2,500 ml (2.5l) wody dziennie jest niezbędne do potrzymania funkcji życiowych. Taka sama ilość 2,500 ml (2.5 l) jest wydalana powyżej wspomnianą drogą.

Ciało ludzkie jest wyposażone w wiele mechanizmów, które wspierają regulację wody w organizmie. W owym procesie bardzo ważne są ośrodki nerwowe w mózgu, które kontrolują uczucie pragnienia i wydajność nerek.
Stymulacja tych ośrodków sprawia, że pragnienie wody wzrasta, a stymulacja innych ośrodków uwalnia hormon antydiuretyczny (ADH) z przysadki mózgowej.

ADH przyczynia się do pracy nerek i wytwarzania moczu.

W związku z tym, jeśli ilość płynu wpływającego do krwiobiegu malej, to ciśnienie krwi także spada. W konsekwencji spadek ciśnienia sprawia, że z nadnercza uwalniany jest aldosteron, który sygnalizuje nerkom zatrzymanie wody.

Mechanizm ten nie może jednak działać prawidłowo u osób, które nie spożywają wystarczającej ilości wody.

Dzieje się tak, ponieważ ciało musi dostarczyć minimum 400ml wody każdego dnia do moczu (jest to wystarczająca ilość, aby wydalić niepotrzebne produkty metabolizmu).

Zdrowy dorosły człowiek potrzebuje ok. 1.5 l wody dziennie, aby dobrze funkcjonować.

Osoby czynnie uprawiające ciężkie czynności fizyczne w gorącym klimacie mogą potrzebować nawet do 10 litrów wody dziennie.